Identiteitskaart aanvragen

Maak hier een afspraak

Identiteitskaart

De elektronische identiteitskaart (eID) is het bewijs dat je bent ingeschreven in het bevolkingsregister van België.  Met je identiteitskaart kan je jezelf identificeren en kan je documenten met een elektronische handtekening ondertekenen. 

Voor het aanvragen van je identiteitskaart kan je zonder afspraak terecht bij de dienst Burgerzaken op dinsdagvoormiddag (9.00 – 12.00 uur) en vrijdagnamiddag (13.00 – 16.00 uur). Hou er rekening mee dat het kan zijn dat je even moet wachten.

Op andere momenten werken we enkel op afspraak. Je identiteitskaart afhalen kan gewoon aan het onthaal van het Administratief Centrum. 

Maak hier je afspraak

Voorwaarde

Iedere Belg van 12 jaar of ouder dient in het bezit te zijn van een identiteitskaart.

Geldigheid

  • De identiteitskaart is 10 jaar geldig;
  • De identiteitskaart voor jongeren van twaalf jaar tot achttien jaar is zes jaar geldig;
  • De identiteitskaart voor mensen vanaf vijfenzeventig jaar is dertig jaar geldig;

Enkele maanden voor het einde van de geldigheidsperiode van je identiteitskaart ontvang je een oproepingskaart. 

Je dient je aan te melden met deze oproepingskaart bij de dienst Burgerzaken. Enkele weken na de aanvraag aan het loket ontvang je per post een omslag met jouw codes. Dit is de uitnodiging om jouw elektronische identiteitskaart af te halen en te activeren. 

In de volgende gevallen moet je zelf een vernieuwing aanvragen:

  • bij verlies, diefstal of beschadiging van jouw kaart;
  • als je pasfoto niet meer gelijkend is;
  • als je van naam, voornaam of geslacht wijzigt;
  • na een inschrijving na verblijf in het buitenland of ambtelijke schrapping.

Bij de aanvraag:

  • je oproepingskaart
  • een goede recente pasfoto. Klik hier voor de richtlijnen.  
  • je huidige identiteitskaart of het vervangingsattest (bij verlies of diefstal)
  • betaling van deze identiteitskaart gebeurt meteen bij de aanvraag (cash of bancontact)

Bij het afhalen van je nieuwe identiteitskaart:

  • De brief die je met de post ontving met je PIN- en PUK-codes in. 
  • Je oude identiteitskaart of het vervangingsattest (bij verlies of diefstal)
  • eID normale procedure: € 22,70
  • eID spoedlevering in de gemeente: € 123,20
  • eID spoedlevering in Brussel: € 161,20

Heb je je codes niet ontvangen om je nieuwe kaart te activeren? Of ben je de enveloppe met de codes kwijtgeraakt na de activatie? Dan kan je op onze website nieuwe codes aanvragen.
Een tip: wijzig je pincode in een persoonlijke code na de activatie dan kan je deze problemen voorkomen.

Als je identiteitskaart zoek raakt of beschadigd is, dien je een nieuwe aan te vragen. Je moet hiervoor niet naar de politie (opgelet: niet-Belgen moeten wél eerst naar de politie voor de aangifte van verlies!)

Bij diefstal van je identiteitskaart doe je eerst aangifte bij de politie, je krijgt dan een formulier dat voorlopig je identiteitskaart vervangt en het gestolen document wordt dan geseind. 

Nieuwe pasfoto nodig? Vanaf nu hoef je voor je identiteitskaart, paspoort of kids-ID geen pasfoto meer mee te brengen. Je foto wordt gratis en meteen aan het loket genomen, altijd volgens de officiële regels. Let wel: dit kan enkel voor kinderen vanaf 6 jaar en je ziet de foto niet vooraf. Voor een rijbewijs moet je voorlopig nog wél zelf een pasfoto meebrengen. Je kan ook een pasfoto laten maken in de fotocabine aan ons onthaal tegen betaling.

Nieuwsbrief

Schrijf je in en ontvang het laatste nieuws uit Lummen in je inbox